Monday, May 11, 2015

Nå har vi blitt sånne kjipe foreldre!

Du vet, sånne foreldre som gjør sunne ting som man helst ikke skulle hørt om for man har egentlig ikke lyst til å bli minnet på noe som man ikke gjør, som man kanskje burde, men som man egentlig kanskje skulle latt være, eller synes er teit at andre gjør, eller... vet da sannelig ikke jeg!

Uansett, vi har faktisk sluttet med lørdagsgodt. (Gisp! Hvordan kan de være så slemme mot barna!?)
Ikke fordi vi i utgangspunktet skulle være sunnere (som vi i mange år har prøvd uten å få til), men det er nå engang det som er resultatet. Det har seg nemlig sånn at jentungen på 12 har hatt mye magevondt. Og dette skjedde blant annet når hun spiste sjokolade... og potetgull. (Ooops!) Så hun - av seg selv - ville ikke ha det mer i frykt for magesmerter. Vi prøvde å fortsette som før, noen fikk godis, hun fikk ritz og Philadelfia (som hun selv hadde valg som erstatning). 

Men... det er da vitterligen ikke noe gøy å se på at andre sitter der og knasker og mumser og koser seg med det du vet er sååååå godt! Jeg vet, jeg har prøvd det selv. Skal liksom slanke meg mens ungene spiser godiset sitt - jommen sa jeg smør! Mens jeg deler det ut i hver sin bolle, så forsvinner det jammen noen prosent, gitt! Og noe legger seg i skåler langt bak i skap til en annen gang( = om 15 minutter) Så jeg hadde full forståelse for fortvilelsen over å ikke kunne spise noe de andre spiste rett foran henne. 

Etter litt samsnakking med de to yngste spesielt, ble det besluttet at familien Bakkland skulle slutte med lørdagsgodis. Ikke for alltid. Bursdager, jul, påske, 17.mai, spesielle anledninger - bring it on! Men som fast lørdagsgreie...nope. 

Så da er jo spørsmålet; hva skal man erstatte med? Her går det på grønnsaker og dip, bær med vanilje- eller bringebærkesam, eller hjemmelaget fruktsalat. Foreløpig funker det helt fint. Og vi får i oss mere grønnsaker og frukt på kjøpet! 

Juicebrus er kjempegodt!




Jeg skal være ærlig, det hender det forsvinner en Kick-lakris i all hemmelighet når jeg er i butikken(ehrm...med forsvinner så mener jeg altså at jeg betaler for den, før den blir sporløst forsvunnet mellom butikken og huset vårt.) 

Men jeg kjenner at det er deilig å spise mindre godterier og potetgull, jeg er nok en sjokoholiker, men i forskjell fra andre avhengigheter, så skal det nok gå bra med denne når jeg fortsetter i ny og ne, bare ikke så ofte som før. Jeg gikk faktisk flere uker uten etter nyttår - til påskeeggene kom i butikken... de er bare så himla gode! Da gikk jeg på en sjokosmell av stort kaliber. Men nå spiser jeg bare mindre, jeg har ikke sluttet, så hvis sjokolysten blir for stor, så unner jeg meg det. Men noen regelmessig date har vi ikke lenger. Ikke engang barna. 

Hvor lenge det varer, aner jeg ikke. Men vi koser oss og det går ihvertfall bra nå!



No comments:

Post a Comment